
De inhoud
Je leert
• de belangrijkste principes van een goede tekst (en een begroting);
• hoe je je tekst kunt structureren;
• hoe je kiest welke structuur bij jouw project past.
En daarbij geef ik je
• sprekende en praktische voorbeelden uit aanvragen die ik heb geschreven of behandeld als adviseur;
• pro-tips over storytelling en andere marketingprincipes die je kunt inzetten;
• een checklist van elementen die niet in jouw plan mogen ontbreken;
• Een aantal ‘hacks’ die ik gebruik in Word en andere software.
Jouw project gefinancierd
Om projecten te realiseren, is er altijd eerst geld nodig en fondsenwerving staat daarom op veel to do-lijstjes. Waar begin je in vredesnaam? Grote kans dat het maken van een aanvraag weken- of maandenlang op jouw lijstje blijft staan, want:
• je houdt je als maker veel liever bezig met het creëren zelf;
• je hebt de tijd of rust niet om ervoor te gaan zitten;
• je ziet op tegen de nieuwe to-do’s die ontstaan als je je plan uitwerkt;
• je bent bang voor afwijzing (wat als iedereen jouw plan niets vindt, wat als je geen of niet voldoende geld bij elkaar haalt, wat als het niet door kan gaan… enzovoorts);
• je weet niet goed hoe je een projectplan schrijft of een begroting maakt
• je begrijpt niet waar je je aanvraag dan vervolgens kunt indienen;
• je gelooft dat je niet goed genoeg kunt schrijven;
• je denkt dat het zeeën van tijd kost;
• je wilt eigenlijk een fondsenwerver of bureau inhuren maar dat kost veel geld en dat heb je (nog) niet.
Aan fondsenwerving kleeft een soort mysterie: het is ‘een wereldje waar je niet tussenkomt’. Misschien ben jij ook wel bang dat het heel ingewikkeld is en je je tijd verdoet met pogingen die toch geen kans maken omdat je de ‘trucjes’ van professionals niet kent?
Of je ziet door de bomen het bos niet meer en je bent er eigenlijk van overtuigd dat je het maar beter kunt uitbesteden (maar als je het geld er al voor hebt, is het zoeken naar een goede fondsenwerver momenteel als het zoeken naar een speld in een hooiberg). Er zijn, kortom, 1001 redenen om er maar niet aan te beginnen.
ZONDE!
Jij bent zelf namelijk de beste fondsenwerver voor jouw project. Iedereen kan met wat handvatten zelf haar/zijn verhaal op papier krijgen, daar ben ik 100% van overtuigd. Het is bovendien veel makkelijker en leuker dan je nu waarschijnlijk denkt, je hebt alleen een paar duidelijke richtlijnen en voorbeelden nodig. Je project uitwerken op papier is géén noodzakelijk kwaad maar een manier om je ideeën te realiseren. Dat is uiteindelijk waarvoor je als maker, initiatiefnemer of culturele instelling bestaat: creatieve plannen werkelijkheid maken.
Zelf je aanvraag schrijven, heeft (naast dat het enorm scheelt in de kosten) een aantal andere hele grote voordelen:
• Je gebruikt je eigen woorden, waardoor je plan persoonlijk en authentiek overkomt. In een aanvraag moet je het vertrouwen van jouw lezer winnen en laat authenticiteit daarvoor nu juist heel belangrijk zijn!
• Door de vertaalslag van idee naar concreet plan zelf te maken, zet je direct stappen die nodig zijn om je plannen straks uit te voeren.
Voor wie is het e-book?
‘Jouw project gefinancierd’ heb ik geschreven op basis van alle lessen die ik in de afgelopen jaren heb geleerd als fondsenwerver en manager van culturele instellingen, als donatie-adviseur voor fondsen en als uitvoerend musicus. Als jij benieuwd bent naar die lessen, dan is het e-book iets voor jou. Misschien heb je nog nooit een fondsaanvraag geschreven of misschien heb je wel al wat ervaring maar heb je iets nodig om je aan vast te kunnen houden. Voor jou of voor jouw instelling is het inschakelen van een professionele fondsenwerver of een bureau nog een te grote (financiële) stap: dit kost gemakkelijk €2.000 per project (of 10-15% commissie over toegekende bedragen), maar is hulp toch nodig. Dit e-book met concrete tips, uitleg en bovenal de letterlijke voorbeelden uit de praktijk bieden jou de handvatten die je nodig hebt om te beginnen met fondsenwerving óf daarin beter te worden.
En als je je fondsenwerving al hebt uitbesteed?
Ook dan komt ‘Jouw project gefinancierd’ goed van pas. Iedere goede fondsenwerver legt een geschreven plan ter goedkeuring aan je voor. Dan is het natuurlijk wel handig om te weten hoe je vervolgens ziet of het een goede en kansrijke of een middelmatige aanvraag is. Jij bent zelf de beste fondsenwerver van jouw project, dus wanneer je dit uitbesteedt, is een duidelijke en scherpe opdracht van het grootste belang.
FAQ
Wanneer ontvang ik het e-book?
Direct nadat je hebt betaald, ontvang je per mail een downloadlink.
Hoe lang is het e-book?
22 pagina’s
Mag ik het e-book met anderen delen?
Als jij het e-book hebt gekocht (dankjewel!), is de downloadlink voor jou persoonlijk. Ik heb er hard aan gewerkt en het is dus niet de bedoeling om het e-book te kopiëren, aan anderen te laten zien, door te sturen of zelfs door te verkopen. In beperkte mate mag je best gedeeltes van de content op social media delen wanneer je dit te allen tijde voorziet van naamsvermelding (@maartjevalk.nl). Zie ook mijn algemene voorwaarden.
Niet tevreden geld terug?
In principe doe je afstand van je herroepingsrecht bij het downloaden van het e-book (zie mijn algemene voorwaarden). Maar, als je echt niet tevreden bent en je wilt je geld terug, stuur mij dan een mailtje en dan komen we er samen wel uit
Kan ik feedback krijgen als ik een aanvraag heb gemaakt?
Feedback vragen van een professionele fondsenwerver (van mij of natuurlijk een andere collega) is altijd een goed idee als je daar budget voor hebt. Dat je zelf je plan hebt geschreven of op zijn minst in de grondverf hebt gezet, scheelt je al ontzettend veel geld (ik doe gemiddeld wel 20 uur over het schrijven van een aanvraag from scratch, dus tel uit je winst). 1 op 1 feedback van mij is, als mijn agenda dat toelaat, mogelijk tegen mijn uurtarief van €80,- ex BTW.
Twee bonus-tips:
1) Veel adviseurs die bij fondsen werken, zijn best bereid om – gratis – een blik te werken op het concept van jouw plan voordat je het indient. Vraag dit per mail en of het mogelijk is om bijvoorbeeld een telefonische afspraak in te plannen voor feedback!
2) Je kunt jouw plan wellicht ook een keer laten lezen door een vriend/vriendin/kennis/collega/familielid. Handig om spelfouten/typo’s eruit te halen en erachter te komen of een ongeïnformeerd persoon het project doorziet na het lezen van je plan!
